חרדה פוסט טראומה: טיפול תרופתי לא מועיל, טיפול נפשי כן

מחקר חדש בראשותו של ד"ר אריה שלו מ"הדסה" מגלה כי ציפרלקס, תרופה נפוצה נגד דיכאון וחרדה, אינה מועילה לטיפול ב"חרדה פוסט טראומה". אולם טיפול נפשי (לא תרופתי) כן מועיל.

מחקר חדש, שנערך על ידי צוות חוקרים בראשותו של ד"ר אריה שלו מהמחלקה לטראומה בבית החולים הדסה, פורסם באוקטובר 2011 בכתב העת Archives of General Psychiatry. במחקר השתתפו מעל מאתיים אנשים, שהגיעו לבית החולים לאחר שעברו אירוע טראומטי.

האנשים שנבחרו למחקר היו אלה שסבלו מחרדה חריפה בעקבות האירוע גם כתשעה ימים בממוצע לאחר התרחשותו.

המחקר ניסה לבדוק האם יש חשיבות להתחיל בטיפול נפשי סמוך למועד התרחשות הטראומה, ואיזה טיפול מועיל יותר בטווח הארוך: טיפול נפשי קוגניטיבי (נבדקו שני סוגי טיפול) או ציפרלקס.

חלק מהמשתתפים קיבלו טיפול שהתחיל כשלושים יום מהאירוע (סמוך להתרחשותו), ונמשך על פני 12 שבועות. שאר המטופלים היו ברשימת המתנה, והתחילו בטיפול הנפשי רק כשלושה חדשים במקום חודש לאחר התרחשות המאורע (טיפול מאוחר יותר).

המטופלים בחלק הראשון חולקו לקבוצות. שתיים מהקבוצות קיבלו סוגים שונים של טיפול נפשי, הקבוצה השלישית קיבלה טיפול יומיומי בתרופת הציפרלקס (תרופה נגד דיכאון הנרשמת גם לטיפול ב"הפרעת חרדה"). הקבוצה הרביעית קיבלה כדור דמה (שאינו מכיל את התרופה).

לאחר חמישה חודשים רק 20% מאלה שקיבלו טיפול נפשי בטווח הקצר עדיין סבלו מפוסט טראומה, לעומת כ58% בקבוצה של מקבלי הטיפול המאוחר יותר. בחלוף תשעה חודשים מתחילת הניסוי שתי הקבוצות השתוו. 20% מהמשתתפים בשתי הקבוצות נותרו עם תסמיני חרדה.

אולם הממצאים המפתיעים מתייחסים לציפרלקס. לאחר חמישה חודשים לא פחות מ-60% מאלה שנטלו ציפרלקס עדיין סבלו מתסמיני חרדה, בדיוק אחוז הסובלים בקבוצה שנטלה כדור דמה (שלא הכיל תרופה). לציפרלקס הייתה תוצאה זהה לזו של הנפגעים שלא נטלו כל תרופה. לעומת זאת, בטיפול הנפשי כ- 20% בלבד המשיכו לסבול מהתסמינים בתום התקופה. הטיפול הנפשי הועיל לפי 3 יותר אנשים לעומת מתן של ציפרלקס או שום טיפול.

מסקנות המחקר: טיפול נפשי עדיף על השימוש בציפרלקס בטיפול בחרדה פוסט טראומה. הטיפול הנפשי יעיל גם אם אין הוא ניתן קרוב מאד למועד התרחשות הטראומה.

פרשנות: מחקר זה מגבה מחקר אחר שהראה כי ברוב המקרים לתרופות נגד דיכאון אין יתרון על תרופת דמה (פלסיבו). נראה כי מסקנה זו נכונה גם במקרה של חרדה פוסט טראומה.

כניסה לתקציר המחקר



8 תגובות על הפוסט “חרדה פוסט טראומה: טיפול תרופתי לא מועיל, טיפול נפשי כן

  1. לדעתי הנושא מיסתכם בעלות כלכלית
    טיפול פסיכולוגי עולה 300 ש"ח לשעה לרוב האנשים אין סכומים כאלה לשלם.וגם מערכת בריאות הנפש לא ערוכה לטפל בכמות האנשים הצובאים על פיתחה.חולה צריך לחכות חודשים רבים עד שהוא מקבל טיפול מסובסד.ורוב האנשים שפונים למירפאות בריאות הנפש נימצאים במצב שלא סובל דיחוי.אי לכך כדורים ב60 ש"ח מסדרים אותך לכל החודש.

  2. לאחר מות אמי ז"ל הייתי דומעת בכל פעם שנזכרתי בה. זה הפריע לי להתרכז בלימודים באוניברסיטה. הלכתי לקבל תמיכה נפשית חינם באוניברסיטה. נאמר לי שכל התגובות שלי נורמליות ואני נוקטת בשיטות התמודדות בריאות. לאחר תקופה של טיפול על הספה הפרופסור קרא לי והציע לי תרופות. שאלתי אותו " אם כל ההתמודדות שלי בריאה בשביל מה לקחת תרופות?" התשובה היתה " זו החלטה שלך".
    זה כמו לקבל תשובה של " ככה". זה לא היה תשובה.
    הגעתי למסקנה של המחקרים מזמן. למי שאין צורך נותנים להם להחליט (ואז יש השפעות של פלצבו יחד עם תופעות לואי) ומי שיש לו צורך – אובדניים, לא מתפקדים כלל ואינם יכולים להחליט – נותנים להם טיפול וזה עובד.
    שבוע טוב לכולם

  3. ריפוי הזיכרון התאי-כל תא ותא בגופנו והתת מודע העמוק זוכרים ארועים טראומטיים חד פעמיים ומתמשכים .שיטה זו אשר בסיסה שיטתו של דר רייך "השריר זוכר הכל" ובתהליך של גירוי כווץ שיחרור והרפיה כמו הרבה תהליכים בקוסמוס .דוגמא פעילות הלב שלנו חייב להיות שיחרור והרפי.ה אחרי כיווץ. .השיטה משלבת מגע דימיון מודרך נשימה . אנו רואים שהרבה פעמים דפוסי הטראומה חוזרים ונישנים לאורך השנים והחרדות הפחדים ולעיתים כאבים פיזיים קשורים לאותם דפוסים. התהליך משחרר את הרגש הפחד שמקורו בעיקר חוסר אונים כיוון שלא פעלנו בהתנגדות לארוע.חוסר אונים זה מלווה אותנו כל חיינו ובכל מיפגש אם ארוע שמזכיר את הטראומה אנו משותקים. כיוון שהתת מודע אותו מחשב על מנהל את חיינו..הסברים נוספים ועדויות מיקרים אפשר לראות באתר אתי לי און .www.eti-lion.com התוצאות מהירות ומידיות.דוגמא אישה שלא יכולה להרות בעברה הרחוק חוותה אביוז וכמובן הרתה וילדה .כאבי רגליים מתמשכים השתחררו בעיקבות שיחרור חווית שרפה בילדות. בברכה אתי לי און מרפאה בכירה בתחום ההוליסטי 0544599985

    • קודם כול מניסיון אישי, ברגע שהפסקתי את הכדורים ובחרתי לנסות דרכים אחרות היה שיפור משמעותי, זה לא משהו שעובר, זה משנה אותך, וצריך ללמוד לחיות עם זה, ללמוד מחדש את הגבולות שלך, וללמוד לא להלחיץ את עצמך כבעבר, אני הלכתי לטיפול פסיכולוגי של קופ"ח לא ממש מומלץ, אבל לא היה לי כסף לקוגנטיבי זה ממש גנבה, והגזמה, בגלל שבאמת זה טיפול כול כך קשה שנדרש להגיע לפחות פעם בשבוע ורצוי פעמים, אני אישית קניתי ספר שמפרט על הצפה בהדרגה, אבל כדורים לי לא עזרו כלל, ולהפך רק עשה לי נזק והגביר חרדות, לי נתנו וייפקס

  4. הטיפול התרופתי לא עוזר ליציאה מהמצב או לחילופין מכהה את הבעיה לפרק זמן לקיחת התרופה. תופעות הלוואי לא נעימות ואין אפשרות להתמודד עם הטראומה.
    הטיפול בשיחה ובקבלת כלים להתמודד עם הטראומה או הפחד או החרדה עוזר ברוב המקרים כך האדם לומד גם את דרכו בחיים מבלי להיות משועבד לתרופות אשר תופעות הלוואי שלהן איומות..
    מאחלת לכל אדם באשר הוא למצוא את דרכו ואני תמיד כאן לעזור.

  5. "פרשנות: מחקר זה מגבה מחקר אחר שהראה כי ברוב המקרים לתרופות נגד דיכאון אין יתרון על תרופת דמה (פלסיבו)."

    אפשר אפילו לומר שתרופות דמה עדיפות מתרופות נגד דיכאון, כי אין להן (לדמה) תופעות לוואי.

  6. I agree not to give ANY chimicals that will bypass the inner strenght of a human being.There are so many ways to do it differently.For eample : even a 30 minutes walking and looking at the trees or buildings will improve the feeling.When a person overcomes difficulties by helping himself or asking even a good friend that cares,will feel accomplished and better.Thank you for having this website.you guys are the best.love much sari

  7. הבעייה המוכרת, שיש רופאים שדוחפים "תרופות" ( המרכאות, בגלל שזה לא באמת מרפא) במקום לחפש איך להקל על האדם, לעזור לו לגייס כוחות להתגבר ויותר מזה, לכוון אותו איך ימצא האדם מה הוא צריך לשנות בחייו כדי לחיות טוב יותר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *