מחקר מעמיק קובע: קורבנות הפכו ל"א-מיניים" לאחר שימוש בתרופות אנטי-דיכאוניות 

אלפי אנשים בבריטניה הפכו ל"א-מיניים מבחינה תפקודית" עקב שימוש בתרופות נוגדות דיכאון עם תסמינים שנמשכו הרבה מעבר לטיפול, אך המרואיינים טוענים שהרשויות מתעלמות מתופעות הלוואי הקשות. אלפי אנשים ברחבי העולם עלולים לסבול ממה שנקרא הפרעה בתפקוד המיני(PSSD) שלאחר SSRI(תרופות נוגדות דיכאון) , מצב הנגרם על ידי נטילת תרופות נוגדות דיכאון הידועות כמעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין סלקטיביים (SSRI).

PSSD (תסמונת של א-מיניות לאחר נטילת תרופות נגד דיכאון) קוראת מיד לאחר נטילת הסם ונמשכת במקרים מסוימים במשך עשרות שנים ללא ריפוי של המצב. סימן בטוח ל-PSSD, שלדברי המרואיינים מאובחנים בטעות בחשק מיני נמוך, הוא חוסר תחושה באברי המין. יש כאלה שאומרים שהם מרגישים ש"הנשמה שלהם עזבה את גופם" עם הסרה מוחלטת של כל תגובת עוררות בגוף.

המרואיינים אומרים שאנשי מקצוע הרפואה מתעלמים מהמצב ומאשימים את ה "דיכאון" או מחלת נפש באופן כללי במקום את סמי ה-SSRI. המונח PSSD אינו מוכר על ידי מי שאמור לפקח על תרופות והוא גם לא מופיע במידע על המוצר, כאשר רבים מגלים על המצב רק לאחר שחקרו אותו בעצמם באינטרנט לאחר שהחלו בעצמם לסבול מכך.

אסיר בתוך הגוף שלי

סיימון רייט, בן 33, אמר לאפוק טיימס שב-2012 לאחר שסיים את לימודיו באוניברסיטה, הייתה לו תקופה של מצב רוח ירוד וחרדה, ורופא המשפחה שלו רשם לו את התרופה נוגדת הדיכאון "סיטלופרם" לאחר התייעצות של חמש דקות. התרופה הזו גרמה לאיבר המין שלו להפוך לחסר תחושה.

לאחר מחשבות אפלות, נאמר לו שהוא צריך עוד זמן כדי "להתאזן" והעלו לו את המינון. לאחר מכן הוא קיבל "זולופט", מה שגרם לאיבר המין שלו להיות קהה עוד יותר.

גם נאמר לו שוב ושוב שזה לא היה בגלל התרופה והפסיכיאטרים דחו את הרעיון שיכול להיות כל קשר ל-SSRI. בשנת 2015, לאחר שהרגיש מדוכא בזולופט, הוא קיבל את מעכב הספיגה החוזרת של סרוטונין ונוראדרנלין (SNRI) בשם venlafaxine, אך לא נשאל איך הייתה התזונה שלו, הפעילות הגופנית ואורח החיים שלו.

הוא היה על זה במשך שבועיים עד שהפסיק, הוא אמר, ואז הוא קיבל מינון נמוך של "ציטאלופרם", שעליו הוא נשאר עד יוני 2022. ואז הוא החליט להפסיק לחלוטין, אבל מצב הקהות החושית החמיר לאחר מכן.

"אני מרגיש כמו אסיר בתוך הגוף שלי, ואף אחד לא מסוגל או מוכן לעזור. סירוס כימי הוא סוג של עינוי והוא אסור ברוב המדינות. אני מרגיש כאילו שנענשתי על כך שאני נותן אמון במקצוע הרפואה", אמר.

סיימון מספר שנודע לו על המצב רק בדצמבר 2022 לאחר שעשה מחקר משלו ונוכח שרבים מושפעים כחלק מרשת PSSD.

רייט אמר שזה לא רק תפקוד מיני, אלא שרוב הרגשות החיוביים הופשטו ממנו, מה שהשפיע על מערכות היחסים שלו. לדבריו, אפילו לשתיית אלכוהול וקפה אין שום השפעה עליו.

שרה, שלא רצתה למסור את שמה האמיתי, אמרה לאפוק טיימס שקיבלה סם מסוג SSRI לתסמונת קדם וסתית (PMS). 

רופא המשפחה נתן לה תרופות פסיכיאטריות בגלל כאבי מחזור..

"התחלתי לקחת את הכדור וזה פגע בי", אמרה. היא התחילה לישון 16 שעות ביום, ואז היא קיבלה את קהות החושים שהיתה קשורה ל-PSSD. היא הייתה אז על SSRI במשך 18 חודשים.

"אז כשמדברים על הסכמה מדעת, בין אם כתוב משהו בעלון ובין אם לא, הרופא שלך יכול להכחיש את זה. ולהפוך את תופעות הלוואי לשטות לא חשובה, הם עדיין יכולים להגיד 'אוי לא, זה לא זה'", אמרה. היא הוסיפה כי את הסימפטומים שלה הרופא ביטל לעתים קרובות ואף צחק עליהם.

פיקוח על תרופות SSRI

גם סיימון וגם שרה טוענים שרשויות כמו משרד הבריאות בבריטניה, הסוכנות לפיקוח על תרופות ומוצרי בריאות (MHRA) וכן אגודת הפסיכיאטרים, לא מעוניינים להקשיב, לא מעוניינים לחשוף את האמת.

בשנת 2019 סיכמה סוכנות התרופות האירופאית (EMA) סקירה לגבי הפרעות בתפקוד המיני לאחר הפסקת הטיפול בתרופות מסוג SSRI ו-SNRI.

"המשרד היחיד שנקט פעולה כלשהי היה ה-EMA (סוכנות התרופות האירופאית) שעשו את המינימום שזה לעדכן את התווית שלהם עם המידע שהפרעה מינית מתמשכת עלולה להופיע לאחר הפסקת הטיפול", אמר.

"אבל זה לא מגלה לאנשים באופן ברור שהם עלולים לקבל איברי מין קהי חושים לצמיתות, שהם הופכים בעצם לא-מיניים", הוא אמר.

שרה הוסיפה כי לאחר סקירת EMA, עלוני תרופות SSRI בבריטניה נושאים כעת את האזהרה, "תסמינים של הפרעה בתפקוד המיני אשר עלולים להימשך לאחר הפסקת הטיפול."

"זה לא מספק", היא אמרה.

"אין אזכור שזה עלול להימשך ללא הגבלת זמן. יתר על כן, אין אזכור לחוסר תחושה באיבר המין, שזה הסימפטום המרכזי של PSSD", היא הוסיפה.

לא מכירים בחוסר תפקוד מיני בעקבות תרופות SSRI

לא ידוע בדיוק לכמה אנשים יש PSSD בעולם. בבריטניה יש 8.3 מיליון אנשים שנרשמו להם כיום סמים מסוג SSRI.

על פי מחקר משנת 2023 של Annals of General Psychiatry, אחד מתוך 216 אנשים שלקחו תרופות SSRI/SNRI חווה הפרעה בתפקוד המיני זמן רב לאחר הפסקת הטיפול. הערכה שמרנית פירושה שכ-40,000 אזרחי בריטניה יכול להיות שחיים עם PSSD קבוע ונהפכו לא- מיניים בעל כורחם.

פרופסור לפסיכיאטריה ביקורתית וחברתית, ג'ואנה מונקריף, אמרה לאפוק טיימס כי היא חושבת שיש "חוסר רצון עצום בקהילה המקצועית להכיר בתרופות SSRI/SNRI כגורמות לפגיעה במיניות ולמעשה הופכות את האדם ל א- מיני".

"הקהילה הפסיכיאטרית האקדמית היא בעצם, הייתי אומרת, מנסה להתעלם מזה, כדי פשוט לא לשים לב לזה", היא הוסיפה.

"כשאנשים הולכים לפגוש פסיכיאטר כשיש להם בעיה רגשית, הוא לא יודע מה לעשות", היא הוסיפה.

"לדעתי, פסיכיאטרים אינם האנשים הנכונים לפגוש אנשים עם בעיות רגשיות. הם לא יודעים מה לעשות. אז הם רושמים סם. זה מה שהם מאומנים לעשות. אני חושבת שבגלל זה אנחנו מגיעים לרמות גבוהות מאוד של מתן מרשמים", אמרה מונקרייף.

הפחתת סיכון

ד"ר ג'וזף וויט-דורינג, מנהל ורופא בכיר לשעבר במינהל המזון והתרופות האמריקני, שמטפל כיום בחולים עם תופעות לוואי קשות מתרופות פסיכיאטריות אמר לאפוק טיימס שתרופות SSRI ו-SNRI הן "בעצם 90 אחוז משוק התרופות נוגדות הדיכאון".

"עם תרופות כאלה, ההנאה החושית שמישהו חש בדרך כלל אינה קיימת, מכיוון שהמערכת הופחתה ושובשה".

וויט-דורינג טוען שחלק מהדברים יוצאי הדופן שקרו לאנשים עם PSSD הם ש-"הם לא מרגישים שום אופוריה כשהם שותים אלכוהול".

"זה כאילו שגרמו להם לקהות חושים כללית, וזה גורם לאנשים להרגיש מנותקים וכאילו שהם כבר לא באמת בעולם האמיתי, כי הם לא חשים את הרגשות האלה. זה דבר שקשה מאוד לתאר אותו", הוא אמר.

במונחים של הפחתת סיכון נוספת של SSRIs, הוא מציע שברמה הראשונית צריך לעדכן את התווית ולכתוב את תופעות הלוואי האמיתיות. 

"הסיכון באמת כל כך מפחיד, שהוא יכביד על ההחלטה של אנשים רבים אם להתחיל עם התרופה הזו", הוא אמר.

"הבעיה הזו באמת יכולה להיות נפוצה כמו אחד ל-200 או משהו כזה. אנחנו לא יודעים, אבל זה מספיק חשוב כדי שזה ייכלל בהחלטה להתחיל עם התרופה, האמת חייבת להאמר להם", הוא הוסיף.

תוספת לעריכה:

בישראל כתוב בעלון לצרכן של תרופות SSRI כמו פרוזק:

"הפרעות בתפקוד המיני- תרופות כמו פרוזק (שנקראות SSRI)עלולות לגרום לתסמינים של תפקוד מיני לקוי.
במקרים מסוימים, התסמינים הללו נמשכו לאחר הפסקת הטיפול."

אין שום אזהרה מאובדן תחושה כללית או באיבר המין ו/או הפיכה לא- מיני ללא יכולת החלמה.

לעיון בכתבת המקור: https://www.theepochtimes.com/world/in-depth-victims-who-became-asexual-after-anti-depressants-claim-uk-authorities-are-ignoring-them-5332245?welcomeuser=1



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *