דו"ח חדש של האו"ם מערער את יסודות האבחון והטיפול הפסיכיאטריים

דו"ח חדש של האו"ם מותח ביקורת חסרת תקדים על המודל הביו-רפואי של הפסיכיאטריה המודרנית, שהוא עמוד התווך העיקרי של המקצוע כיום. האם מגדל הקלפים הפסיכיאטרי בדרך לקריסה?

United-Nationsבחודש יוני השנה פירסם האו"ם דו"ח מיוחד שכותרותו "העולם זקוק למהפיכה בבריאות הנפש", המכיל חוות דעת והמלצות לשיפור שירותי בריאות הנפש בעולם. הדו"ח מתייחס להיבטים רבים של התחום, אולם משמעותית במיוחד היא הביקורת הנמתחת על תהליכי האבחון והטיפול הפסיכיאטריים הנפוצות כיום, ואפילו על אבן היסוד העומדת בבסיסם – המודל ה"ביו-רפואי" המסביר הפרעות פסיכיאטריות כתוצאה של "חוסר איזון כימי" במוח.

זוהי אולי הפעם הראשונה שגוף כה גדול ובעל השפעה יוצא בגלוי כנגד הסטטוס-קוו הפסיכיאטרי.

התעשייה הפסיכיאטרית המגלגלת מאות מיליארדי דולרים בשנה, בנויה על יסודות פשוטים להחריד: ספר אבחנות, המקטלג הפרעות פסיכיאטריות לפי סימפטומים (כדוגמת ה-DSM), ומערך נרחב של תרופות פסיכיאטריות שכל אחת מהן מותוות לטיפול בסט מסוים של הפרעות. ובבסיס כל זה, נמצאת ההנחה הלא-מוכחת ולא-מבוססת שקשיים נפשיים מקורם בחוסר איזון כימי במוח.

עמותת מגן לזכויות אנוש, וארגון-האם שלה וועדת האזרחים לזכויות אדם הבינלאומית, טוענות כבר שנים רבות כי ההנחה הנ"ל אינה נכונה ואינה מדעית – שההתייחסות לקשיים נפשיים כמחלות של המוח היא מוטעית ויוצרת נזק עצום עקב השימוש בתרופות פסיכיאטריות מזיקות כדי כביכול "לאזן" את הכימיה במוח, וכך למעשה לפגוע, לעתים באופן בלתי-הפיך, בתהליכים טבעיים במוח.

ובכן כעת, טענות אלו מקבלות חיזוק מארגון האו"ם.

לגבי תאוריית ה"חוסר איזון כימי במוח", הדו"ח מציין: "היתה אמונה שהסברים ביו-רפואיים, כדוגמת "חוסר איזון כימי", יביאו את בריאות הנפש קרוב יותר לבריאות הגוף ולרפואה כללית, ובהדרגה יסירו את הסטיגמה. אולם, זה לא קרה, ותפיסות רבות התומכות במודל הביו-רפואי בבריאות הנפש לא הצליחו לקבל אישור במחקרים נוספים". (סעיף A/19 במסמך הדו"ח)

לגבי ספר האבחנות הפסיכיאטריות, הדו"ח מציין: "כלים אבחוניים, כדוגמת סיווג המחלות הבינלאומי והמדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות, ממשיכים להרחיב את הפרמטרים לאבחנות, לעתים קרובות ללא בסיס מדעי מוצק. מבקרים מזהירים שהרחבת-היתר של קטגוריות אבחון מהווה פלישה לחוויה האנושית באופן שיכול לגרום לנכונות מופחתת לגיוון אנושי". (סעיף A/18)

ולבסוף, לגבי תרופות פסיכיאטריות, הדו"ח מציין: "השדה של בריאות הנפש ממשיך להיות נתון לשימוש עודף בתרופות… יש גם הטיה לטובת טיפול קו-ראשון בתרופות פסיכוטרופיות, למרות הצטברות של עדויות שהן אינן יעילות כפי שסברו קודם לכן, שהן גורמות לתופעות לוואי מזיקות, ובמקרה של נוגדי דיכאון, במיוחד למקרים של דיכאון קל עד בינוני, התועלת עשויה לנבוע מאפקט פלסבו [תרופת דמה]". (סעיף A/18)

בתקשורת בישראל פורסם הדו"ח בכתבה בהארץ.



תגובה אחת על הפוסט “דו"ח חדש של האו"ם מערער את יסודות האבחון והטיפול הפסיכיאטריים

  1. על פי המחקר שלי, הבעיות הנפשיות והגופניות נוצרות כדי להדחיק ולהסיח את הדעת מקונפליקט שהפחד לעלות אותו למודע גדול מהפתרון שהנפש מוצאת כדי להסיח את הדעת ממנו.
    היכולת של המטפל לאפשר למטופל סביבה תומכת , יכולה לעזור לו להיות מודע לקונפליקט ולמצוא פתרון…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *