מוסד פסיכיאטרי בישראל 2012: התעללות, הזנחה וניצול מיני

פסיכיאטרים רוצים שנחשוב שפסיכיאטריה השתנתה, ושהדימוי האפל של מוסדות פסיכיאטריים שייך לעבר הרחוק. אולם פרשת מוסד "נווה יעקב" באוקטובר 2012 מראה אחרת: התעללות, הזנחה וניצול מיני קיימים בימינו במוסד פסיכיאטרי ישראלי.

מאמר זה מתבסס כולו על פרסומים באמצעי התקשורת אודות פרשת מוסד "נווה יעקב" בפתח תקווה.

התעללות נפשית, מינית וגופנית

מתוך כתבה באתר וואלה – 31 לאוקטובר 2012:
אמו של צעיר בן ה-24, השוהה במוסד זה שלוש שנים בשל פגיעת ראש שנגרמה בתאונת דרכים, אמרה כי הבינה מהר מאוד להיכן נשלח בנה. "כבר כשנכנס למקום היו מופיעות שריטות, פגיעות, 'פנסים' בעיניים. הוא סיפר לי שמרביצים לו, שהיו מקרים של הטרדה מינית, אך כשפניתי ושאלתי אמרו לי 'הוא מדמיין', 'הוא דופק את הראש בקיר'", מספרת האם.
"עם הזמן, אני רואה שהוא נופל ובקושי הולך ואומר שנותנים לו זריקות וכדורים. פתאום הילד מתחיל להתכווץ, ואחרי שצעקתי התברר שזה קרה בעקבות טיפול תרופתי לא מתאים. ככה לא אמורים לטפל באנשים, זה לא טיפול. אנחנו בגיהינום הזה שלוש שנים. זו מערבולת שאין איך לצאת ממנה", היא ממשיכה. "מדובר בצוות של סדיסטים שמכים ומאביסים אותו בכדורים כדי להשבית אותו".

מתוך כתבה במעריב מאותו היום:
גילאון [ח"כ אילן גילאון] מספר כי בעת שהאחות הראשית לא עמדה לצידו, מיהרו לפנות אליו ארבעה דיירים וסיפרו שהוכו קשות על ידי אנשי צוות מכוחות העזר. "הם תיארו מכות בפנים, אגרופים בבטן ובעיטות ברגליים ונקבו באותם שמות של מטפלים מכים.. הם חששו לומר זאת לאחות הראשית מחשש שייפגעו".

…"הגיעו אלינו עדויות קשות מאד, בין היתר על זריקות שניתנו למטופלים כענישה, תרופות שניתנו שלא כדין, התייחסות מחפירה ומשפילה כלפי הדיירים במקום", סיפרה אתמול נעמה לרנר, מארגון 'בזכות'.

מתוך כתבה נוספת במעריב מאותו היום:
"התמונה שנתגלתה לעינינו הייתה קשה. חלק מהחוסים, גברים ונשים, ישנו עירומים באותם חדרים, תוך פגיעה קשה בצנעת הפרט של כל אחד מהם".
…אחד החוקרים סיפר היום על התמונה הקשה שהתגלתה בחקירה. "היו מקרים לא רק של אלימות פיזית אלא של הטרדות מיניות".

מתוך כתבה בישראל היום מאותו היום:
"הבן שלי סיפר לי שהם היו מכריחים אותו ואת החברים שלו במוסד לגעת אחד בשני באופן מיני. פניתי גם למשרד הרווחה ומשרד הבריאות תמיד התשובה זהה, 'הבן שלך לא בסדר. הוא אלים שמרביץ'. במקום לטפל בבעיות האמיתיות טייחו את התלונות שלי והשתיקו אותי, בזה שאמרו שהוא לא בסדר ושהוא באי שקט מתמיד".
…לאחר כשבעה חודשים של חקירה חשאית, תחת הכותרת "אל תשליכני", חשפה היום משטרת פתח תקווה פרשת התעללויות מיניות, תקיפות פיזיות והזנחה פושעת של חוסים במוסד הפסיכיאטרי "נווה יעקב" בפתח תקווה על ידי הצוות המטפל, ביניהם יותר מתריסר שנזקקו לאשפוז רפואי בבית החולים בלינסון שבעיר.

מתוך כתבה באתר מאקו – 1 לנובמבר 2012
שעות לאחר היוודע דבר מעצרם של 75 אנשי צוות מהמוסד הפסיכיאטרי בפתח תקווה, הוסיפו להצטבר העדויות של בני משפחותיהם של המאושפזים במקום, מהם עלתה תמונה קשה של התעללות פיזית, מינית ונפשית באופן שיטתי בחוסי בית החולים. אמו של אחד החולים שנפגע, לכאורה, מיחס הצוות המחפיר, התייצבה מול המצלמות וגוללה את שעבר בנה.
"הבן שלי עבר פה התעללות קשה", פתחה האם את דבריה. "זה משהו שאי אפשר לתאר אותו במילים. הוא כל הזמן היה חבול. הרביצו לו, הכניסו אותו לחדר סגור נתנו לו זריקות וקשרו אותו למיטה", הוסיפה בכאב. נוסף על התלונות לאלימות פיזית וסימום שלא לצורך, שטחה האם את טענותיה בכל הנוגע להתעללות מינית שעבר בנה במוסד הפסיכיאטרי.

התירוץ של פסיכיאטרים: חוסר בתקציבים

מתוך כתבה ב"הארץ" – 1 לנובמבר 2012:
"אנחנו עושים כמיטב יכולתנו במשאבים העומדים לרשותנו", אמרו אתמול גורמים במשרד הבריאות. רופא ותיק בבית חולים פסיכיאטרי ניסח זאת באופן פחות דיפלומטי ומתחמק: "כל זמן שהמדינה מתקצבת בגרוש וחצי את חולי הנפש, הפגיעה בחולים היא בלתי נמנעת".

מתוך כתבה בידיעות אחרונות מאותו היום:
פרופסור קוטלר [הפסיכיאטר משה קוטלר] התייחס לרקע שהוביל להתעללות לכאורה: "לדאבוני, מחוסר בקרה ומתקצוב נמוך יכולים לקרות המעשים שקרו".

משרד הבריאות ידע, אך לא עשה דבר

מתוך כתבה בידיעות אחרונות – 8 לנובמבר 2012:
כשבוע לאחר שהתפוצצה פרשת ההתעללות וההזנחה בחוסים במוסד "נווה יעקב", שוקלים במשטרה ובפרקליטות להרחיב את החקירה גם נגד בעלי תפקידים במשרדי הבריאות והרווחה שהיו אמורים לפקח על המוסד בפתח תקווה. "אנחנו רוצים לבדוק איך זה שהם דיווחו על האירועים ולא עשו דבר". אמר גורם במשטרה.

מתוך כתבה באתר רשת ב' מאותו היום:
מפקד מחוז המרכז במשטרה ניצב בנצי סאו אומר כי המשטרה תבדוק אם לפתוח בחקירה נגד בעלי תפקידים במשרד הרווחה והבריאות בחשד שידעו על ההתעללות ולא עשו דבר.



2 תגובות על הפוסט “מוסד פסיכיאטרי בישראל 2012: התעללות, הזנחה וניצול מיני

  1. משום מה תמיד מעורבים בסיפור מעשים מיניים. מנסיוני, תרופות פסיכיאטריות ממכרות למין. ניתן בקלות להתאהב בזה. זה אסון! מי יודע לכמה מעשי אונס והטרדות מיניות אחראית התרופה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *