פסיכיאטר חשוד בהתעללות במטופלת

הודעה לתקשורת

פסיכיאטרעמותת מגן לזכויות אנוש וסניפיה ברחבי העולם משמשים, בין שאר פעולותיהם, בתור פה עבור מטופלים אשר נפגעים או עוברים התעללות או שזכויותיהם מופרות בתחום בריאות הנפש. העמותה מגבשת ומגישה תלונות כנגד הפסיכיאטרים האחראים, לגורמים השונים במערכת הבריאות והמשפט, על מנת להביא ליותר בטיחות בתוך מסגרות הפסיכיאטריה בארץ ובעולם. מדובר על גרימת נזק לאזרחים המצויים לעיתים קרובות במצב הכי שברירי וחסר הגנה שבן אנוש יכול להימצא בו.
השבוע שיגרה העמותה תלונה כנגד פסיכיאטר שעל פי התצהיר שהגישה מטופלת שלו, ומצוי בידי העמותה, הפר באופן בוטה את חוק זכויות החולה ואת פקודת הרופאים. בנוסף הפר אותו פסיכיאטר שמונה מתוך שלושה עשר הסעיפים של חוזר מנכ"ל משרד הבריאות מ-10 בספטמבר 2013, אשר עוסק בשיפור חווית המטופל במערכת הבריאות.

כאשר פסיכיאטר נוהג בגסות ובברוטליות כלפי מטופליו, משול הדבר לרופא עצמות אשר מכה בזרועותיהם של מטופליו וסודק אותן. אי לכך, רשלנות בתחום בריאות הנפש הינה בעצם התעללות נפשית, וכל התעללות נפשית מצד פסיכיאטר הינה בעצם רשלנות רפואית ובגידה של הרופא עצמו במטופליו.

התלונה עוסקת בבחורה כבת שלושים, אשר נכנסה למשבר אישי בעקבות עזיבתו של בן זוגה. היא אושפזה בכפייה במחלקה סגורה. שם הועברה בתוך שלושה ימים למחלקה הפתוחה, לאחר שערערה על צדקת האשפוז, ושוחררה לגמרי בתוך שלושה ימים נוספים.
היא עברה לטיפול במרפאה של קופת החולים בתל אביב אצל הפסיכיאטר שכנגדו הוגשה התלונה. שם התלוננה בפניו על התופעות הקשות שגורמת לה התרופה שקיבלה (Invega): בחילות קשות, סהרוריות, תחושות מוזרות ומועקה כבדה.

הפסיכיאטר לא הסכים בשום פנים להפסיק את התרופה או להחליפה באחרת, וטען שהוא מעוניין לבחון את השפעתה לפחות למשך חודש או חודשיים. לאחר שבוע נוסף, שבמהלכו הפכה המטופלת לעצבנית, ולא הצליחה לישון או לאכול, עדיין התעקש הפסיכיאטר שתמשיך ליטול את התרופה או שתתאשפז בכפייה תחת צו של הפסיכיאטר המחוזי.

למעשה המטופלת נכנסה למלכוד, כיון שכדי לקבל טיפול תרופתי אחר ממה שרשמו לה, הטילו עליה רק את האפשרות להתאשפז שוב במחלקה הסגורה ובמילים אחרות, לאבד שוב את כל זכויותיה.
למותר לציין שעל פי המתואר בתלונה סבלה המטופלת מטיפול לא מידתי, אשר משתמש באמצעים כוחניים שלא לצורך, ולכן בהתעללות נפשית בשם הרפואה.
יהודה קורן, דובר העמותה, מוסיף כי גורלה של המתלוננת אינו שונה מגורל אזרחים אחרים במדינה, אשר ככאלה שהוגדרו כחולי נפש הם סובלים מיחס מחפיר של חוסר סבלנות וסובלנות מצד פסיכיאטרים רבים מדי.

לדעת חברי העמותה, נדרש נציב תלונות נפרד לתחום בריאות הנפש, כיון שנטילת כל זכויותיו של החולה הפסיכיאטרי באמצעות אשפוז כפוי הינה נוהל נפוץ לאין שיעור על פני כל תחומי הרפואה האחרים. מסתבר שחוסר האונים של חולים המצויים תחת צו אשפוז כפוי הינו עצום, ובהחלט עלול להאט את קצב התאוששותם.



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *