תלונה: "הפסיכיאטרית רשמה קונצרטה, לא סיפרה על תופעות הלוואי"

הוגשה תלונה לרשויות כנגד פסיכיאטרית ממרכז הארץ בגין הפרה לכאורה של חוק זכויות החולה והתנהגות רשלנית שאינה הולמת רופא מורשה

עמותת "מגן לזכויות אנוש" הגישה השבוע תלונה לרשויות בגין פסיכיאטרית מבית חולים במרכז הארץ. התלונה הוגשה בשם תושבת רמת גן, אם לילד בן תשע.

לטענת האם, כאשר היה בנה בן שבע פנו ההורים לאותה פסיכיאטרית על מנת שתאבחן את הילד.

הפסיכיאטרית, שטענה שהילד סובל מהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות, רשמה לו נגזרת של ריטלין בשם קונצרטה. אולם היא לא טרחה להסביר להורים מהן תופעות הלוואי ומה עלולים להיות הסיכונים שיתלוו לנטילתה על ידי ילד בן 7. יתר על כן, כאשר שאלה האם את הרופאה על הסיכונים ועל תופעות הלוואי האפשריות, הפחיתה הפסיכיאטרית בערכן, ואמרה "זה מונע תיאבון, לא משהו מיוחד, לא משהו שאין לאחרים".

לאחר מספר חודשים התחיל הילד לסבול מהתפרצויות זעם שלא היו קיימות לפני השימוש בקונצרטה, אלה החמירו עד למצב שחייב את האם להפסיק את הטיפול בתרופה.

התלונה מסבירה שעל פי חוק זכויות החולה נדרשת הסכמה מדעת נאותה לפני טיפול רפואי, שמשמעה איננו רק הסכמה לטיפול, אלא כזו שמגיעה מתוך הבנה מלאה של ההשלכות האפשריות של הטיפול. כאשר לא מספקים לחולה מידע על הסיכונים שבנטילת תרופה ההסכמה שלו לטיפול מתבססת על מידע חלקי בלבד. עוד נטען בתלונה כי התנהלות שכזו מצד הפסיכיאטרית הינה רשלנית ואינה הולמת את אמות המידה הנדרשות מרופא מורשה על פי פקודת הרופאים, שכן לא רק שלא הסבירה את הסיכונים אלא גם הפחיתה בערכם בשעה שמעלון התרופה המצוטט גם הוא בתלונה ניתן ללמוד כי לקונצרטה שפע של תופעות לוואי וסיכונים, שהיא מוחזקת בכספת בית המרקחת ואכן עלולה לגרום בין השאר להתקפי חרדה, אי שקט, תוקפנות, דיכאון, כאבי ראש, דפיקות לב ועוד.

יהודה קורן, דובר העמותה מוסיף כי דווקא בגלל העובדה שממריצים כדוגמת קונצרטה ניתנים לילדים, חשיבות ההסכמה מדעת של ההורים גוברת אף יותר, וכי אילו היו ההורים מיודעים יותר לגבי המידע הזה היו ודאי רבים נמנעים מהניסוי של התרופה על הילדים שבסופו הם מפסיקים אותו רק כדי לגלות את התופעות שלא הוסברו להם בעת רישום התרופה.
התלונה מצויה כעת בבירור.



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *