לפסיכיאטריה הגרמנית בכללותה מעורבות עמוקה במהלכים שהובילו לשואה

פסיכיאטר באירוע לרגל יום השואה: "רבים בארץ אינם יודעים שלפסיכיאטריה הגרמנית בכללותה מעורבות עמוקה וחד משמעית במהלכים שהובילו לשואה."

הודעה לעיתונות – מאי 2014

באירוע רב משתתפים שערכה עמותת "מגן לזכויות אנוש" ב-8/5, יום ה' האחרון, בתיאטרון אלהמברה המחודש ביפו, ושאירח המרכז לסיינטולוגיה, תחת הכותרת: "ההיסטוריה האפלה של הפסיכיאטריה בגרמניה שלפני המלחמה", הוצג לציבור חומר תיעודי רב ערך, הכולל ראיונות עם היסטוריונים, חוקרי שואה, פסיכולוגים ואף פסיכיאטרים. החומר עסק בשורשיה של האאוגניקה ותורת הגזע, והראה כיצד ראשי הפסיכיאטריה הגרמנית דאז, בדגש על הפסיכיאטר אמיל קרפלין אשר היה האב הרוחני של תורת הגזע בשנים שלפני מלחמה"ע ה-2, וכן תלמידו הפסיכיאטר ארנסט רודין, היו אלה שהגו והפיצו אותה במסווה של מדע שנים לפני עליית הנאצים לשלטון.
ארנסט רודין צוטט באומרו:"הפסיכיאטר ואנשים בריאים חייבים לחבור יחד נגד הפגם הגנטי…על הפסיכיאטר לתת את שירותיו לקידום גזע בריא, בעל יכולת ועליון, שיעביר תכונות אלו בירושה".
רודין צוטט גם כמי שחגג את עליית שלטון ה-SS בגרמניה באומרו: "באמצעות העבודה הפוליטית של אדולף היטלר, רק הוא יאפשר לנו להגשים את חלומנו מזה שלושים שנה להפוך את ההיגיינה הגזעית למציאות".

הסרט מתעד את נאומו של פרופ' וד"ר פרנק שניידר, בזמנו נשיא התאחדות הפסיכיאטריה, פסיכותרפיה ונוירולוגיה (DGPPN) אשר התוודה ב-2010 סוף-סוף על הפשעים ההמוניים של קודמיו לתפקיד. ואלו דבריו: "מתחילתה של המתקפה הגרמנית על פולין, בראשית המלחמה ב 1 לספטמבר 1939, היטלר הורה על מה שידוע בשם פעולת "המתת חסד". הפרופסור וורנר הייד, פסיכולוג ונוירולוג מוורצוג נקבע להיות הדירקטור הרפואי של פעולה זו, הנודעה בשמה המאוחר יותר "פעולה T4". לפחות 250,000-300,000 בני אדם נפלו קורבן לפעולה זו ולשלבים המאוחרים יותר של הריגתם של חולים אחרי סופה הרשמי של סוף המלחמה – וגם כמה שבועות לאחר מכן". פרופ' שניידר המשיך והתוודה כי: ""הידע והנסיון שרכשנו במהלך הפעולה 'T4' הוצא לפועל מאוחר יותר במחנות ההשמדה כדי לרצוח אנשים נוספים, הפעם מיליונים". באותו הנאום פרופ' שניידר התנצל בפני הנפגעים ומשפחותיהם על פשעי חבריו לאיגוד.

פרופ' האנס ולטר-שמול, מההיסטוריונים המובילים כיום את חקר השואה בגרמניה, הסביר כי הפסיכיאטרים ביצעו במו ידיהם עיקור וכפייה של מאות אלפי ילדים ואזרחים גרמנים שאובחנו כחולי נפש. לטענתו בשם תורת הגזע, הם הגו וביצעו את תכנית "המתת חסד" שבמסגרתה הובילו בכפייה עשרות אלפי חוסים לשישה מרכזי הריגה בתוך המוסדות הפסיכיאטריים בגרמניה ורצחו אותם בתאי גזים באמצעות גז רעיל.

ההיסטוריונים המופיעים בסרט התיעודי ובראשם פרופ' שמול קבעו באופן פסקני כי: "הצלחתה" של תכנית המתת החסד הפסיכיאטרית בגרמניה היא שסללה את הדרך לשואה. מסתבר ש- 92 מאנשי הצוות והפסיכיאטרים ממרכז המטה של תוכנית המתת החסד בגרמניה נשלחו בהמשך למזרח פולין, כדי להקים שם את המערך הלוגיסטי של מחנות ההשמדה הראשונים כמו טרבלינקה וסוביבור, פעולה שכונתה "מבצע ריינהארד". שם הם הקימו מנגנון כפי שהכירו ממרכזי המתת החסד הפסיכיאטריים – הקימו תאי גזים שהיו במסווה של מקלחות, בנו משרפות מאחורי תאי הגזים, וקבעו את הנהלים הארגוניים של מחנות ההשמדה בדיוק באותו האופן בו זה נעשה בתוכנית המתת החסד". בנוסף הם ביצעו את סלקציות המוות המחרידות, שקבעו מי יחיה ומי אינו כשיר לעבודה וישלח לתאי הגזים. פרופ' שמול מסכם ומסביר כי: "זו הסיבה, שהשואה נראית במידה רבה כיישום של המתת החסד שהוגדל פי אלפי מונים".
בין היתר הצהיר שמול בראיון עימו גם את הדברים הבאים:
• "עד היום, הציבור לא באמת יודע שהפסיכיאטריה לקחה בעצמה את היוזמה להיפטר ממרבית המטופלים שלה באמצעות הרעבה, מתן תרופות במינוני יתר, והזנחה של המטופלים".
• "לדעתי לא ניתן לומר שיש רק 'כמה תפוחים רקובים' בתוך הפסיכיאטריה, שעשו את עבודת השטח של הנאציונל-סוציאליזם, אלא זוהי בעיה עם המקצוע בכללותו".
• "בפסיכיאטריה, אנשים שופטים התנהגות חברתית של אנשים אחרים, ואנשים מטופלים בניגוד לרצונם החופשי, זהו טבעה של הפסיכיאטריה. תמיד קיימת סכנה פוטנציאלית, והאדם חייב תמיד להיות זהיר- כדי שהזכויות הבסיסיות והכבוד של האדם תישמרנה".

בחלק השני של האירוע נערך פאנל של שאלות ותשובות בהשתתפות הגב' מגידו וד"ר ריקארדו שטיינבאום, פסיכיאטר ישראלי מומחה לילדים ומבוגרים.
ד"ר שטיינבאום נשאל ע"י הגב' מגידו האם הפסיכיאטרים שהציגו את תורת הגזע "כמדעית" באותה העת בגרמניה אכן הסתלקו מהעולם או האם יש לנו את אותו הדבר היום רק באריזה שונה? וענה, שלצערו הפסיכיאטריה לא השתנתה וכי היא ממשיכה להטעות את הציבור ולספק נתונים בלתי מבוססים ומסוכנים כאילו היו מדע. ד"ר שטיינבאום התמקד בנושא "הפרעת הקשב וריכוז" שלטענתו אין לה כל ביסוס מדעי, והסביר שבאמצעות קריטריונים "שרירותיים" מבוצע תיוג המוני של ילדי ישראל בהפרעה זו. הוא גם התייחס לכך שהשימוש בריטלין, המוגדר כסם מסוכן, הינו הרסני ביותר.

ד"ר מיכאל קרונגהאוז עלה מהקהל והסביר שלא רק שההרכב הכימי של ריטלין דומה לקוקאין, אלא שמחקר שנעשה בארה"ב קבע כי ריטלין מסוכן פי 10 מקוקאין, ושתופעות הלוואי ותופעת הריבאונד שמגיעות בעקבות השימוש מסוכנות ועלולות לגרום לפגיעה בלב ולמוות.

בסיום האירוע חתמו המשתתפים על הצטרפות לתלונה שהגישה מנכ"לית העמותה הגב' גת מגידו לרשויות בגרמניה, הקוראת לשלטונות בגרמניה להפסיק להנציח את זכרו של הפסיכיאטר אמיל קרפלין, שהיה האב הרוחני של תורת הגזע והעיקור בכפייה בגרמניה, וכן על עצומה בינלאומית בנושא זה.



תגובה אחת על הפוסט “לפסיכיאטריה הגרמנית בכללותה מעורבות עמוקה במהלכים שהובילו לשואה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *